Prekybos centras

Norėdami patraukti pirkėjų dėmesį, prekybininkai nuo seno naudojasi įvairiais psichologiniais metodais, darančiais įtaką vartotojų elgesiui ir jų pirkimo įpročiams, tačiau XXI amžiaus vartotojas vis greičiau perpranta skaitmenines technologijas ir darosi reiklesnis. Apie tai, kaip per 20 metų keitėsi pirkėjų elgesys ir kokie šiandien naudojami strateginiai metodai skatina prekių pasirinkimą, pasakoja rinkodaros specialistai.

UAB „Altum Retail“ vadovas Ernestas Kuprinskas teigia, kad anuomet rinkoje buvo mažiau žaidėjų, nebuvo tokios konkurencijos iš užsienio, ir klientas dažniau rinkdavosi tradicinį apsipirkimo būdą prekybos centre nei internete:

„Viską labai smarkiai pakeitė elektroninė komercija, kuri ne tik padidino konkurenciją mažmeninėje prekyboje, bet ir pakeitė patį klientą – jis tapo žymiai išrankesnis, labiau apsiskaitęs bei ilgiau laiko praleidžiantis apsipirkinėjant“.

Kova už vietą lentynoje

Moksliškai įrodyta, kad emociniai išgyvenimai yra geriau įsimenami, kai jie tam tikru būdu vizualizuojami,

DELFI (D. Pipo nuotr.)

DELFI (D. Pipo nuotr.)

todėl viena iš svarbiausių vizualaus pardavimo skatinimo sričių – prekių išdėstymas. Tyrimai rodo, kad vidutiniškai vienas pirkėjas didelėje parduotuvėje praleidžia kiek daugiau nei pusvalandį, o jo akys peržvelgia maždaug 20 tūkst. vienetų prekių. Dėl to kasdienės ir būtiniausios prekės visuomet padedamos tolimiausiame parduotuvės kampe, taip suteikiant pirkėjui galimybę pamatyti kitus produktus, akcijas, pasiūlymus, stendus ir kt.

Tyrinėjant pirkėjų elgseną, įsitikinta kad ne visoms prekėms toje pačioje lentynoje skiriamas vienodas dėmesys. Labiausiai pastebimos centre ir akių lygyje esančios prekės. Pastebėta, kad vartotojai mano, jog viršutinėse lentynose sudėtos geriausios kokybės prekės, o apatinėse – prastesnės. Tačiau dažnai vienintelis skirtumas tarp jų būna tik gamintojų dedamos pastangos iškovoti kuo geresnę vietą lentynoje.

Nepaisant to, marketingo ir strategijos ekspertas Linas Šimonis pastebi, kad kai kurie prekybininkai neatkreipia dėmesio į akivaizdžiai daromas klaidas:

„Deja, ne visuomet yra atsižvelgiama į žmogaus fizinius apribojimus ir vyresnio amžiaus žmonėms skirtos prekės padedamos aukštai, jiems nepasiekiamoje vietoje. Nors anksčiau tokių atvejų pasitaikydavo daug dažniau, prekybininkai vis dar daro šią klaidą.“

Efektyviausia – kvapo galia

Šviežios bandelėsVienas efektingiausių marketingo metodų – užuodžiamas kvapas, kurių žmogus gali atpažinti iki 10 tūkstančių.

„Prekybos centre vyraujantys kvapai sukuria malonią aplinką, pakelia lankytojų nuotaiką, padeda sukelti tam tikrus atsiminimus ir asociacijas su prekiniu ženklu – dėl to ilgėja žmonių praleidžiamas laikas parduotuvėje ir didėja pardavimai. 2005 metais JAV mokslininkų atlikti tyrimai parodė, jog batų saloną kvėpinant specialiai parinktu aromatu, pardavimai padidėjo net 84 proc., o atlikus tą patį tyrimą kazino aplinkoje pastebėta, jog aromatizuota aplinka verslo pajamas gali padidinti net iki 45 proc.“, – E. Kuprinskas.

Kiti eksperimentai atskleidė, kad vartotojas labiausiai reaguoja į šviežios, ką tik iškeptos duonos kvapą ir kavos aromatą. Siekiant pritraukti didesnį vartotojų dėmesį, prekybos centruose specialiai įkuriamos kepyklos, kuriose kiekvieną dieną kepami įvairūs duonos gaminiai. Tyrimų metu pastebėta, kad žmogų labiausiai erzina ne blogas kvapas, o kito žmogaus intensyvūs kvepalai, todėl prekybos centruose įrengiamos ypač geros vėdinimo sistemos, panaikinančios pašalinius, nemalonius kvapus.

Pirmieji kvapai – „Walt Disney“ parke

Pirmąsias pasaulyje „Scentair“ kompanijos patentuotas patalpų kvėpinimo sistemas išrado amerikiečių kosminių ir pažangiųjų technologijų kompanijos „Lockheed Martin“ mokslininkas, vėliau tapęs „Walt Disney“ kompanijos „vizionieriumi“.

Pirmieji kvapų sistemų testai buvo naudojami siekiant suteikti daugiau teigiamų emocijų atrakcionų ir specialių renginių lankytojams „Walt Disney“ pasaulio atrakcionų parke Orlando mieste, Floridoje. Vėliau šios inžinierių sukurtos kvapų sistemos 1994 metais buvo pritaikytos amerikietiškiems kalneliams, karinėms simuliacijoms ir ypatingiems teatro pasirodymams.

Tyrimų metu pastebėta, kad žmogų labiausiai erzina ne blogas kvapas, o kito žmogaus intensyvūs kvepalai, todėl prekybos centruose įrengiamos ypač geros vėdinimo sistemos, panaikinančios pašalinius, nemalonius kvapus. Mažmeninės prekybos sektoriuje „Scentair“ kvapų sistemos pirmą kartą panaudotos 2000-aisiais. Tuomet kvapų rinkodaros revoliucija ir prasidėjo. Kompanija išaugo iš centrinėje Floridoje įsikūrusio garažo į visame pasaulyje partnerius ir savo atstovus turinčią kvapų rinkodaros lyderę.

Šiuolaikinės prekybos salėse naudojamos kvapų sistemos sujungiamos su ventiliacijos sistema – taip vienu metu galima iškvėpinti iki 850 kubinių metrų pločio patalpą. Be to, šios sistemos yra programuojamos; nustatomas jų veikimo laikas ir intensyvumas suteikia ekonomiškumo ir padeda taupyti verslo kaštus.

Ekspertai teigia, kad taip pat svarbu atkreipti dėmesį ir į prekybos centro išorę.

„PrekyboApple parduotuvės centro architektūrinis dizainas turi sutapti su prekės ženklo identitetu. Jei prekybos centras skelbia, kad jie siūlo pigiausius pasiūlymus rinkoje ir savo parduotuvės eksterjerą padaro kaip prabangaus viešbučio, kyla klausimas, ką tuo norima pasakyti vartotojui. Jei deklaruojamas aukštos kokybės produktų pasirinkimas, išskirtinis patogumas ir ypatingas aptarnavimas, tuomet ir prekybos centras turi atrodyti atitinkamai“, – sako I. Radavičienė.

L. Šimonis pritaria, kad parduotuvės dizainas sufleruoja apie jos lygį: „Puikus pavyzdys yra „Apple“ parduotuvė, kurioje vyraujanti balta spalva sukuria prestižinį įvaizdį“.

Kotryna Gurevičiūtė, www.delfi.lt

Visą straipsnį skaitykite www.delfi.lt